Skip links

Zo krijg je korting op je bemiddelingsbijdrage als zakelijk bol.com verkoper

Als zakelijk verkoper via bol.com betaal je een bemiddelingsbijdrage per verkocht product. Deze bemiddelingsbijdrage is opgebouwd uit een procentuele marge en een vaste marge. Een overzicht van deze bemiddelingsbijdrage is terug te vinden op de website van bol.com. De bemiddelingsbijdrage kan soms een grote impact hebben op je winstmarge. Om jou als zakelijk verkoper via bol.com tegemoet te komen heeft bol.com sinds mei 2017 een verlaagde bemiddelingsbijdrage ingevoerd. Dit houdt in dat je een korting krijg op de reguliere geldende bemiddelingsbijdrage. Deze korting op de bemiddelingsbijdrage ontvang je niet zomaar. In deze blog leggen wij uit hoe je in aanmerking kunt komen voor een verlaagde bemiddelingsbijdrage.

Hoe kom ik in aanmerking voor de verlaagde bemiddelingsbijdrage?

Bol.com geeft aan dat het voor honderdduizenden artikelen mogelijk is om een verlaagde bemiddelingsbijdrage te krijgen. Het enige dat je hiervoor moet doen, is het aanbieden van de scherpste verkoopprijs voor een bepaald artikel. Bij een lagere verkoopprijs zal je afzet vaak toenemen en heeft de scherpste verkoopprijs hanteren in combinatie met de verlaagde bemiddelingsbijdrage geen tot nauwelijks effect op je winst per verkoop.

Let op: dit dien je wel altijd van tevoren te berekenen om niet achteraf voor verassingen te komen staan.

Hoe weet je of een product in aanmerking komt voor de verlaagde bemiddelingsbijdrage?

Bol.com heeft zelf producten in categorieën geselecteerd die in aanmerking kunnen komen voor een verlaagde bemiddelingsbijdrage. Als je een product hebt dat hiervoor in aanmerking komt, dan krijg je hierover ook een notificatie van bol.com. Je kunt dan ook zien welke prijs je maximaal dient te hanteren om in aanmerking te komen voor de verlaagde bemiddelingsbijdrage. Je kunt deze notificaties terugvinden in jouw bol.com verkoopaccount. Ook is het mogelijk om een Excel-lijst te downloaden met een overzicht van alle artikelen waarvoor een verlaagde bemiddelingsbijdrage voor geldt. Dit is enkel beschikbaar voor verkopers die een notificatie ontvangen voor de verlaagde bemiddelingsbijdrage.

Gebruikmaken van de verlaagde bemiddelingsbijdrage

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de verlaagde bemiddelingsbijdrage. Zo kun je dit onder andere instellen via je eigen verkoopaccount, maar ook via diverse koppelingen.

In je verkoopaccount kun je de verlaagde bemiddelingsbijdrage activeren door naar de pagina ‘Mijn aanbod’ te gaan. Vervolgens kun je hier jouw aanbod filteren door op ‘Filter’ te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Verlaagde bemiddelingsbijdrage’. Kies hier de filters ‘Actief’ en wijzig voor deze producten de prijzen naar het prijspunt (of lager).

Bron afbeelding: bol.com (2019)

Vanaf dan zal zichtbaar zijn hoe lang de verlaagde bemiddelingsbijdrage zal gelden. Hanteer je na deze periode niet meer een prijs die onder het prijspunt valt of gelijk is aan het prijspunt, dan zal de reguliere bemiddelingsbijdrage weer gelden.

Je kunt in je verkoopaccount eenvoudig inzien welke verlagingen binnen 1 week aflopen en welke verlagingen afgelopen zijn in de afgelopen week. Je kunt hiervoor de filters ‘Aflopend’ hanteren.

Het aanpassen van de bemiddelingsbijdrage kan ook via een FTP-server, API-koppeling of via intermediairs (bijvoorbeeld EffectConnect, ChannelEngine of Channable). Voor het toepassen van de verlaagde bemiddelingsbijdrage via deze methodes kun je het beste de websites van deze methodes raadplagen.

Tips bij een verlaagde bemiddelingsbijdrage

Tip 1: Pas je prijs aan na een verlopen verlaagde bemiddelingsbijdrage

Zoals je hebt kunnen lezen, kan de verlaagde bemiddelingsbijdrage verlopen. Dit is inzichtelijk in je verkoopaccount, maar houdt er rekening mee dat wanneer de verlaagde bemiddelingsbijdrage niet meer actief is, de verlaagde prijs die je hiervoor ingesteld had, wel actief zal blijven. Je dient dus er rekening mee te houden dat (indien gewenst) je de verkoopprijs van het artikel ook dient bij te werken na het aflopen van de verlaagde bemiddelingsbijdrage.

Tip 2: Bereken altijd of het gunstig is om een verlaagde bemiddelingsbijdrage toe te passen

Om een verlaagde bemiddelingsbijdrage te verkrijgen, dient de prijsstelling van het product onder of gelijk aan een bepaald prijspunt te zijn. De korting op de bemiddelingsbijdrage kan hoger zijn dan het verlies van winst door de lagere prijs. Hierdoor zal het dus niet altijd negatief werken op de winst van je product. Bereken dus altijd van tevoren wat de impact op de winst zal zijn na het verlagen van de prijs naar het prijspunt (of lager).

Tip 3: Denk niet alleen aan meer afzet

Een verlaagde prijs leidt vaak tot een hogere afzet, maar denk altijd goed na of het je waard is om enkel meer afzet te krijgen van een product. Een hogere afzet wilt niet altijd automatisch betekenen dat je ook een hogere winst hebt. Daarnaast is het ook afhankelijk van jouw platformstrategie of een lagere prijs voor een product bij jouw producten past. Past een lage prijsstrategie bij jouw imago en bedrijfsstrategie? Denk daarom goed na of het echt nodig is om de prijs te verlagen voor een lagere bemiddelingsbijdrage of dat je de hogere bemiddelingsbijdrage wenst af te dragen, om zo jouw merk te beschermen tegen een ‘goedkoop merk’.

De verlaagde bemiddelingsbijdrage is kortom handig om korting te krijgen op de bemiddelingsbijdrage en eventueel meer afzet te creëren. Je dient wel rekening te houden met een paar aandachtspunten, maar de keuze ligt altijd bij jou als verkoper of je dit wilt toepassen of niet.

Hoe kijk jij naar de verlaagde bemiddelingsbijdrage en hoe ga jij hiermee om?

Laat een reactie achter