Skip links

Voorbereiden op de feestdagen als verkooppartner van bol.com

Halverwege oktober merk je dat de feestdagen er weer aan zitten te komen en één van de drukkere periodes van het jaar weer voor de deur staat. Maar hoe kun je je hierop zo goed mogelijk voorbereiden als zakelijk bol.com verkoper? In deze blog geven wij concrete tips, waarmee jij goed voorbereid de feestdagen in kunt gaan en de potentie van deze periode maximaal kunt benutten.

Zorg voor een goed voorraadmanagement

Niets is vervelender dan om tijdens de aanloop naar de feestdagen onvoldoende voorraad te hebben, waardoor je omzet zou mislopen. Wees daarom goed voorbereid en koop op tijd de juiste hoeveelheid voorraad in. Houd, door de drukkere periode, ook rekening met langere levertijden van leveranciers tijdens de aanloop naar de feestdagen. Zowel voor de productie van producten, als voor de levering van producten.

Ook is het raadzaam om te leren van voorgaande jaren. Je weet hoe de leverbetrouwbaarheid is geweest van bepaalde leveranciers tijdens dezelfde periode in een voorgaand jaar. Gebruik deze informatie bij het plannen van het inkopen van de voorraad.

Een ander belangrijk aspect waarmee je rekening dient te houden bij je voorraadmanagement is dat je tijdig je voorraad beschikbaar stelt op bol.com of verstuurt naar het warenhuis van bol.com (als je Logistiek via bol.com (Lvb) toepast). Als je Lvb gebruikt voor de logistiek van je bestellingen zal je zien dat bol.com ook een drukkere periode heeft en het inslaan van voorraad vaak langer nodig heeft dan regulier bij toeleveringen. Ook komt het weleens voor dat het niet mogelijk is om voorraad op tijd in te slaan bij het warenhuis van bol.com.

Importeer je vanuit andere landen, let dan op langere verzendtijden. Importeer je producten uit Aziatische landen, zoals China, houd er dan rekening mee dat je voldoende voorraad inkoopt, ook voor na de feestdagen. In China hebben ze in februari Chinees Nieuwjaar, waardoor een groot deel van het land vakantie heeft en fabrieken vaak gesloten zijn.

Leverbeloftes bijhouden

Als je zakelijk verkoopt via bol.com is het belangrijk dat je de leverbelofte van een product naar waarheid communiceert. Dit niet enkel voor de servicenorm hoog te houden, maar vooral ook om de klant tevreden te houden. Tijdens de feestdagen is het nog belangrijker dan normaal om realistische leverbeloftes te communiceren. Dit niet alleen om te voorkomen dat bestellingen geannuleerd worden, maar ook voor de last-minute Sint- en Kerstshoppers.

Een realistische leverbelofte communiceren is belangrijker dan een zo snel mogelijke leverbelofte communiceren. Het is voor de klant namelijk een grote teleurstelling, wanneer een pakket niet tijdig geleverd zal worden (vooral in zo een belangrijke periode).

Leverbeloftes kun je opstellen aan de hand van ervaringen uit voorgaande jaren, maar ook aan de hand van berichtgevingen van de verzenddiensten die je gebruikt.

Het niet kunnen naleven van de leverbelofte werkt niet enkel negatief op de klanttevredenheid, maar ook op je prestatienorm op bol.com.

Controleer of je aanbod up-to-date is

Het is belangrijk om te kijken of je aanbod op bol.com up-to-date is. Niets is vervelender dan een product verkopen dat bijvoorbeeld niet meer leverbaar is, of een langere levertijd dan verwacht heeft. Bekijk dus goed of je reguliere aanbod geschikt is voor de drukte tijdens de feestdagen en de aanloop naar deze dagen.

Zet je producten in de spotlight

Bol.com biedt een functie aan waarmee je gesponsorde producten kunt aanmaken op hun platform. Dit houdt in dat je met een biedstrategie jouw producten onder de aandacht kunt brengen bij de bezoekers van bol.com. Op deze manier kun je meer bezoekers leiden naar jouw productpagina’s en zo een hogere omzet genereren (of andere doelstellingen behalen). Vooral in de aanloop naar de feestdagen kan het raadzaam zijn om sponsored products in te zetten. Je zal wel merken dat meerdere verkopers deze methode zullen toepassen om hun producten onder de aandacht te brengen. Hierdoor kan het zijn dat de prijs per klik op een sponsored product hoger zal zijn dan regulier.

Wees voorbereid op de drukte

Niet alleen op voorraad- en assortimensniveau dien je voorbereid te zijn op de drukte, maar ook organisatorisch. Houd er rekening mee dat je voldoende personeel beschikbaar hebt voor het vervullen van alle taken. Zo zal je meer logistieke handelingen dan regulier hebben, maar ook een hogere vraag naar klantenservice. Om geen omzet te verliezen, is het onder andere belangrijk om snel te reageren op klantvragen. Tijdens de aanloop naar de feestdagen zal je merken dat er meer klantvragen dan regulier zijn (door het hogere bezoekersaantal van de website van bol.com). Zorg ervoor dat je hier organisatorisch goed op voorbereid bent. Een voorbeeld van hoe je hier goed op kunt inspelen, is door de klantenservicetijden te verlengen. Potentiele kopers stellen de hele dag vragen. Door een ruimere tijd klantenservice te bieden, zorg je ervoor dat klanten snel een reactie kunnen verwachten en dat je als bedrijf niet het aantal klantvragen niet aan zou kunnen.

Bol.com notificaties in de gaten houden

Een laatste tip die wij hebben is om de berichtgevingen van bol.com in de gaten te houden. Tijdens de aanloop naar de feestdagen geeft bol.com vaak tips en inzage ontwikkelingen tijdens deze dagen. Ook bij vertragingen en complicaties geeft bol.com vaak tijdig notificaties hierover. Zo ben je als zakelijk verkoper altijd goed op de hoogte en kun je vaak nog tijdig inspelen op onvoorziene situaties.

Drukste verkoopperiodes op bol.com

In de aanloop naar de feestdagen zijn de drukste dagen van het jaar weer aangebroken. Je zal merken dat de grootste drukte zal zijn op de volgende dagen:

  • Singles Day
  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • 16-20 december (last minute kerstshoppen)

Kortgezegd: wees goed voorbereid voor de feestdagen en je kunt maximaal presteren in deze periode.

Hoe bereid jij je als zakelijk verkoper voor op de feestdagen?

Laat een reactie achter