Skip links

Logistiek via bol.com of zelf de logistiek uitvoeren?

Bol.com biedt zijn verkooppartners, middels Logistiek via bol.com (Lvb), de mogelijkheid aan tot logistieke ontzorging. Bestellingen versturen, voorraad opslaan, klantvragen beantwoorden en retouren afhandelen, daar zorgt bol.com voor. Is dit echt ontzorgen of zorgt het voor slapelozen nachten voor jouw als verkooppartner?

De voordelen van Logistiek via bol.com

De logistiek uitvoeren via bol.com biedt een aantal mogelijkheden voor verkooppartners. Zo heb je een hogere kans op het winnen van het koopblok, doordat bol.com een snelle leveringsbelofte kan nakomen. Het winnen van het koopblok zorgt gemiddeld voor een conversiestijging van wel 30%. Als je het koopblok wint, houdt dit in dat wanneer een klant een product op bol.com afrekent, de verkoop aan jouw als verkooppartner wordt gegund. Lees hieronder de voordelen van Logistiek via bol.com:

1. Meerdere bezorgopties

Door de logistiek via bol.com te laten verlopen, vergroot je het aantal bezorgopties voor de klant. Denk hierbij aan levering binnen 24 uur of zelfs op dezelfde dag (via bol.com Select). Ook is de leveringsbetrouwbaarheid van jouw producten 99%, omdat de verzending van een bestelling door bol.com wordt uitgevoerd. De producten die je via Lvb laat versturen, zijn nu ook automatisch ‘Select’-producten. Onder andere de snelle levering en de hoge leverbetrouwbaarheid, kunnen zeker voor een startende online verkoper, maar ook voor de gevorderde zakelijke verkoper via bol.com een groot verschil maken ten opzichte van de concurrentie.

2. Opslaggemak

Als je ervoor kiest om gebruik te maken van Logistiek via bol.com, heb je vaak ook minder eigen opslagruimte nodig. De voorraad staat in dit geval opgeslagen in het bol.com magazijn. Dit bespaart voor verkooppartners onder andere huurkosten voor de opslag, magazijninrichting, transport en personeel. Vooral de personeelskosten kunnen wel eens hoog oplopen als de voorraad door groei toeneemt. Bol.com berekend deze kosten in de vorm van een vaste bijdrage per verkoop.

3. Het wekt vertrouwen op

Omdat de producten via bol.com worden verpakt, worden deze ook geleverd in de verzenddoos van bol.com. Dit wekt vaak een gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid bij de klant.

4. Gemak bij retouren

Zodra een klant een product retourneert, brengt dit vaak een hoop werk met zich mee. Het uitzoeken van de reden van retour, uitzoeken of het product nog verkoopbaar is of niet, de klant een passende oplossing bieden en noem maar op. Dit kost gewoon ontzettend veel tijd. Als je gebruikmaakt van Lvb, hoef je je hier niet meer druk over te maken. Bol.com onderzoekt dit allemaal binnen 2 werkdagen voor jou. Daarnaast kunnen jouw klanten gebruikmaken van de klantenservice van bol.com. Dit zorgt ervoor dat je heel wat tijd kunt besparen.

Het laten uitvoeren van je logistiek door bol.com heeft niet alleen maar voordelen, maar kent ook enkele nadelen.

De nadelen van Logistiek via bol.com

Naast de bemiddelingsbijdrage, betaal je bij Lvb ook voor de logistieke ontzorging door bol.com. Momenteel (bol.com, november 2019) zijn deze kosten als volgt:

Maat Tarief per besteld artikel Tarief op voorraad per maand
XS* €3,20 €0,075
S €4,00 €0,10
M €4,75 €0,20
L €5,50 €0,30

 

Deze prijzen zijn inclusief pick and pack kosten, verzenden, klantenservices en retouren. Wat niet is in begrepen in deze prijs is de BTW, bemiddelingsbijdrage en een eventuele toeslag van €0,35 bij breekbare artikelen, horloges, tassen, zonnebrillen, tassen/lederwaren, baby- & peuterkleding en kleding & schoenen. Bij producten met een houdbaarheidsdatum wordt ook €0,35 additioneel in rekening gebracht. Voor producten met een houdbaarheidsdatum zijn ook enkele strenge regels van toepassing.  Zo moeten producten bijvoorbeeld nog minimaal 100 dagen houdbaar zijn na verkoopdatum. Bij dit soort producten is het belangrijk dat je als zakelijk verkoper via bol.com goed op de hoogte bent van je voorraad, omloopsnelheid en andere relevante voorraad data. Het dashboard van hallodata.nl kan hier een helpende hand bij bieden.

Mag je alle soorten producten naar het warenhuis van bol.com sturen?

Nee, Logistiek via bol.com heeft een aantal regels waar je je aan dient te houden. Zo is Lvb enkel bedoeld voor nieuwe producten. Producten die gevaarlijke stoffen bevatten zijn niet toegestaan. Als je wilt controleren welke stoffen hier allemaal onder vallen klik dan hier. Verder zijn pakketten die groter zijn dan 75x55x45cm niet toegestaan en is het maximale gewicht 10 kg.

Het proces van Logistiek via bol.com

De logistiek via bol.com verloopt in een aantal stappen. Hieronder worden alle stappen kort benoemd en wordt aangegeven waar je op moet letten.

  1. Als eerste zorg dat jouw account is aangemeld voor Logistiek via bol.com. Dat kun je doen met het volgende formulier. Het kan soms voorkomen dat het niet mogelijk is om je voor Lvb aan te melden door drukte, dit staat dan altijd op de website van bol.com vermeld.
  2. Nu je account geactiveerd is voor Lvb kun je de gewenste Lvb-voorraad gaan voormelden.
  3. Bij het voormelden is het goed om op te letten of je het correcte aantal invult en of de producten goed gelabeld zijn. Je kunt er ook voor kiezen om de producten te laten labelen door bol.com. De kosten hiervoor bedragen €0,18 per label (bol.com, november 2019).
  4. Geef aan welke vervoerder jouw producten zal afleveren.
  5. Zorg dat je bij paklijstreferentie een referentie invult die jou duidelijk aangeeft welke zending het is, zodat je het in de toekomst makkelijk uit elkaar kunt houden.
  6. Print je paklijst en verzendlabel. En je pakketje is klaar om te verzenden! Over een paar dagen is jouw voorraad ready to go vanuit het distributiecentrum van bol.com.

Wil je meer lezen over hoe dit proces er precies uit ziet neem dan een kijkje bij de volgende blog (klik hier).

Welke andere verzendopties heb je als je op bol.com verkoopt?

Zijn er ook nog andere verzendmogelijkheden voor verkopers via bol.com dan Logistiek via bol.com? Er zijn zeker nog ander opties beschikbaar. Zo kun je zelf je producten inpakken en versturen of je kiest ervoor om samen te werken met een e-fulfilment center. Als je zelf producten verpakt, kun je verzendlabels aanmaken via bol.com of via jouw eigen verzendaanbieder.

Zelf inpakken?

Er zijn meerdere redenen om zelf pakketten in te pakken. Bijvoorbeeld wanneer jouw pakketten niet voldoen aan de afmetingen voor Lvb. Ook startende ondernemers starten vaak met het zelf inpakken van bestellingen. Je kunt dan nog de voorraad eenvoudig bijhouden en je hebt nog relatief lage kosten voor opslag. Je pakt dan zelf het pakket in en brengt het pakket vervolgens naar het dichtstbijzijnde pakketafleverpunt. Je ontvangt een Track en Trace code die vul je in en deel je met de klant en deze kan zijn of haar pakketje volgen. Niet de efficiëntste manier om te werken, maar wel een laagdrempelige manier. Bij veel bestellingen kan dit een tijdrovende klus worden. Ook moet je erop letten dat je tijdens vakanties of drukkere periodes extra mensen dient in te schakelen om het proces uit te laten voeren.

Bij eigen logistiek dien je er ook rekening mee te houden dat je zelf de klantenservice voor een groot deel dient te voorzien en ook de retouren zelf dient af te handelen. Dit houdt in dat je organisatorisch hier voor voorbereid dient te zijn.

E-fulfilment center?

Als je het inpakken en verzenden liever uitbesteedt, kun je ervoor kiezen om samen te werken met een e-fulfilment center. Enkele voorbeelden zijn: Active Ants, ShopWeDo en Dimass. Je stuurt je producten rechtstreeks naar zo’n center op en zij regelen de verzending als er iets wordt besteld. Het voordeel is dat je met sommige centera een gunstigere leverbelofte kunt garanderen. Bijvoorbeeld: voor 23:00 uur besteld, is morgen in huis. Sommige van deze centra verwerken ook de retouren voor je. Dit ligt aan het contract dat je hebt. Klantenservice is in de meeste gevallen wel nog steeds voor eigen beheer.

Wat is de beste optie: zelf de logistiek uitvoeren of kiezen voor Logistiek via bol.com?

Wat nu uiteindelijk het beste is, ligt geheel aan jouw organisatie en productaanbod. Iedere optie heeft zijn voor en tegens. Wel zorgt het uitbesteden van de verzending voor een stuk ontzorging binnen je organisatie waardoor je tijd kunt besteden aan andere belangrijke aspecten, zoals het doorvoeren en optimaliseren van je platformstrategie. Het is zeker ook mogelijk om beide opties uit te voeren. Bepaalde producten die een hoge afzet hebben op bol.com kun je bijvoorbeeld opsturen naar het bol.com warehouse. Producten die een lagere afzet hebben, kunnen dan via je eigen logistieke distributie worden afgehandeld. Dit is in eerste instantie slimmer om te doen, omdat je anders onnodig voorraadkosten betaalt bij bol.com. Daarnaast voorkom je dat je onverwacht producten terug dient te laten komen vanuit het bol.com warehouse vanwege het voorraadplafond waarmee bol.com werkt. Het voorraadplafond houdt in dat je een maximum aantal artikelen kunt opslaan in het bol.com warehouse.

Laat een reactie achter