Skip links

Koopblok winnen op bol.com? Hoe doe je dat?

Het koopblok op bol.com; een geliefde plek voor iedere verkooppartner van bol.com. Heb je als verkoper niet het koopblok op bol.com, dan is de verkoop niet aan jou gegund. De verkoper die het koopblok heeft gewonnen wordt op de zoek- en productpagina op bol.com getoond. Wanneer de klant op bol.com klikt op ‘toevoegen aan winkelwagen’ dan wordt het product van de koopblokwinnaar toegevoegd in de winkelwagen. Dit geldt wel enkel in situaties waar meerdere verkopers hetzelfde product (ean-code) aanbieden op bol.com. Je verkoopt dan in dit geval geen exclusieve producten en deel je een productpagina met andere verkopers. Niet alleen bol.com werkt met een koopblok. Amazon werkt op dezelfde wijze, maar hier wordt het de ‘Buy Box’ genoemd.

Welke verkoper het koopblok heeft gewonnen, staat op de zoek- en productpagina achter: ‘Verkoop door…’. Bij Amazon Duitsland staat het achter ‘Verkauf und Verstand durch’.

Koopblokwinnaar bol.com

Buybox winnaar Amazon

Worden andere verkooppartners niet getoond?

De koopblokwinnaar is prominent aanwezig op de productpagina en tijdens het afrekenproces, maar een klant kan ook andere verkopers bekijken. Op de zoekpagina wordt de koopblokwinnaar getoond, maar via de productpagina kunnen andere verkopers aangeklikt worden. Op bol.com staat: ‘Andere verkopers (aantal)’. Door vervolgens op ‘Bekijk en vergelijk alle verkopers’ te klikken, krijg je als klant een overzichtspagina te zien van alle verkopers. Ook Amazon toont dit op de productpagina (zie afbeelding hieronder).

Andere verkopers bol.com

Andere verkopers bol.com

Factoren waarmee je het koopblok wint

Het koopblok krijg je niet zomaar. Er dienen een aantal factoren in orde te zijn, voordat het algoritme van bol.com kan bepalen dat jij als verkoper de beste optie bent om getoond te worden. Laten we eens kijken wat bol.com aangeeft waarmee je het koopblok kan winnen als verkooppartner.

1. De snelste levering

Een snelle levering is belangrijk. Niet alleen eist bol.com om de beste leverbelofte te bieden waarmee zij als verkoopplatform de beste levertijden kunnen bieden, maar ook voor de klant is dit een belangrijk aspect. Consumenten verwachten steeds vaker snelle(re) leveringen en/of leveringen op dagen dat ze zelf graag willen. Het algoritme van bol.com kijkt naar het maximale aantal leverdagen (leverbelofte) die je als verkoper hebt aangegeven. Wanneer dit bijvoorbeeld 1-2 werkdagen is, dan wordt het gerekend als 2 werkdagen. Het is wel altijd raadzaam om de levertijd te vermelden die je kunt waarmaken. Aangeven dat je binnen 24 uur kunt leveren, maar vervolgens er 2 dagen over doet, werkt averechts.

2. Scherpe prijzen

Bol.com positioneert zich als een platform dat de scherpste prijzen heeft. Dit houdt in dat wanneer jij als verkooppartner ook scherpe prijzen aanbiedt, je meer kans hebt om het koopblok te winnen. Het gaat hier niet om prijsverschillen van bijvoorbeeld 1 eurocent. In het verkoopaccount kun je als verkooppartner op de prijsanalysepagina de prestatie van jouw prijs inzien. Bol.com toont aan of de prijs die jij hebt voor een product: heel scherp, scherp, marktconform, niet marktconform of boven relevante marktprijs geprijsd is.

3. Servicenormen van bol.com

Verkopers via het platform van bol.com worden op hun servicepunten beoordeeld. Deze servicepunten hebben servicenormen: minimale eisen die je dient te hebben om te kunnen blijven verkopen via bol.com. Hoe beter je scoort op deze servicenormen des te groter de kans is dat je als verkoper het koopblok wint en meer verkopen realiseert.

De servicenormen van bol.com zijn:

  1. Op tijd leveren. 93% van alle bestelde artikelen bij jou dienen op tijd geleverd te zijn.
  2. Zo min mogelijk annuleringen. Hier geldt dat tot 2% van de bestelde artikelen geannuleerd mogen worden. Twee aspecten worden hier meegerekend: annuleringen door de verkoper en annulering door de klant na de beloofde leverdatum.
  3. Track & Trace nummer toevoegen aan alle pakketverzendingen. Dit geldt niet voor briefpost (maar is wel wenselijk).
  4. Telefonisch bereikbaar zijn. Wanneer bol.com jou als verkoper probeert te bellen, dien je bij 90% van alle beleggingen bereikbaar te zijn. Dit geldt op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) van 9:00 uur tot 17:00 uur.
  5. Minimaliseren van klantvragen. Als verkoper dien je te streven naar zo min mogelijk klantvragen, want bepaalde vragen zijn wellicht niet nodig door betere productbeschrijvingen of – afbeeldingen. De score die je hiervoor krijgt is per verkoper anders. Hier wordt een persoonlijke dynamische norm toegepast over het totaal aantal bestellingen die je hebt.
  6. Beoordelingscijfer van een 8 of hoger. Hier wordt de verkopersbeoordeling mee bedoeld en niet de productbeoordeling.
  7. Zo min mogelijk retouren. Dit wordt ook op een persoonlijke dynamische wijze berekend, maar er geldt dat de verkoper moet streven om zo min mogelijk retouren te ontvangen.
  8. Een snelle responstijd. Als een klant een vraag stelt, dient de klantvraag in 90% van de gevallen binnen 8 kantooruren beantwoordt te zijn. Met kantooruren wordt bedoeld: maandag tot met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 uur.

Om het koopblok te winnen dien je als verkoper op deze 8 servicenormen hoog te scoren. In het verkoopaccount kun je zien hoe jij per week scoort op deze servicenormen.

Wint bol.com altijd het koopblok?

Wanneer je een product aanbiedt waar bol.com ook een aanbieder van is, lijkt het vaak dat je nooit van bol.com het koopblok kunt winnen. Het lijkt alsof bol.com altijd koopblokwinnaar is. Zij weten immers hoe de algoritmes werken, bieden de beste service aan en hoeven zich niet te verantwoorden, wordt vaak geroepen. Echter, dit is niet altijd het geval. Het is als verkooppartner zeker mogelijk om van bol.com het koopblok te winnen. In onderstaand voorbeeld is te zien dat het koopblok is gewonnen door verkooppartner: Wij zijn uw Specialist.nl.

Wanneer je vervolgens klikt op ‘Bekijk en vergelijk alle verkopers’, zie je dat bol.com ook dit product aanbiedt, maar niet het koopblok heeft gewonnen. In dit geval scoort de verkooppartner ‘Wij zijn uw Specialist’ het beste op de eerder beschreven 3 factoren: snelste levering, scherpe prijzen en servicenormen.

Ook is waar te nemen dat in dit geval de factor ‘beste levertijd’ strenger meeweegt dan de prijs. Wanneer je kijkt naar de bovenste verkooppartner ‘4Allshop’ dan is waar te nemen dat deze partner een lagere prijs aanbiedt, maar een langere levertijd heeft dan ‘Wij zijn uw Specialist’. Daarnaast heeft deze partner ook een iets hogere verkopersbeoordeling. Kortom, is het vaak de combinatie van alle 3 de factoren die moeten kloppen om het koopblok te kunnen winnen.

Repricingtools bij het winnen van het koopblokpositie

Er bestaan ook repricingtools die ervoor zorgen dat jouw prijzen automatisch worden aangepast op basis van prijzen van andere aanbieders. Deze repricingtools zorgen ervoor dat je altijd de scherpste prijzen hebt. Aanbieders van repricingtools zijn Effectconnect, Channelengine en Vleks.

Zoals we eerder aangeven is enkel focussen op de scherpste prijs geen voorwaarde om het koopblok te winnen. Repricers helpen bij het winnen van het koopblok, maar bieden niet de garantie. Je dient als verkoper ook aandacht te besteden aan de andere 2 factoren. Tot slot is voorraad ook een belangrijk aspect om aan te denken. Wanneer je het koopblok gewonnen hebt en je door slechte voorraadmanagement uitverkocht bent, verlies je het koopblok. Daarom is het belangrijk om altijd voldoende voorraad te hebben (zowel als je gebruik maak van Logistiek via bol.com of de logistiek zelf uitvoert). Onze software hallodata.nl helpt om voorraad beter te managen. Wij sturen ruim op tijd (afhankelijk van bepaalde parameters die je hebt ingevuld) notificaties naar jou, zodat je tijdig kunt handelen.

Welke uitdagingen kom jij tegen bij het winnen van het koopblok op bol.com?

Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter