Skip links

Bol.com zoektrends: hoe te gebruiken en wat kun je ermee?

Bol.com kondigde het al eerder aan: binnenkort meer data beschikbaar voor verkooppartners met de bol.com tool Zoektrends. Deze week is de bol.com zoektrends tool live gezet voor verkooppartners! Maar wat is deze tool en wat kun je er eigenlijk mee?

Inzicht in het zoekgedrag van bol.com bezoekers

Het verkrijgen van inzichten in klantgedrag is al een lange tijd een wens van vele verkooppartners. Bol.com zoektrends maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van bol.com bezoekers. In feite werkt bol.com zoektrends op dezelfde manier als Google Trends en kun je als verkooppartner van bol.com vanaf nu zien welke zoekwoorden bezoekers gebruiken wanneer zij de zoekbalk van bol.com gebruiken. Maar ook krijg je inzicht in hoe vaak zoekwoorden gezocht worden. Kortom, een bruikbare en interessante tool die verkooppartners verder helpt met optimalisatie en groei op bol.com.

Inzicht over tijd als in totalen

In de Zoektrend tool is het mogelijk om een bepaalde periode te kiezen waarover je data wilt in zien. Bijvoorbeeld over de laatste 4 jaar, maar ook over de laatste week of laatste maand.

Zoekwoorden tegelijkertijd analyseren

Het is ook mogelijk om meerdere zoekwoorden toe te voegen om zo de zoekresultaten van deze zoekwoorden tegelijkertijd te analyseren.

In simpele stappen inzicht in data

De basis van bol.com zoektrends is eenvoudig toe te passen. Je gaat naar bol.com zoektrends en voert in de zoekbalk de zoekwoord in waar je statistieken voor wilt zien. Je drukt vervolgens op ‘enter’ en krijgt de statistieken te zien voor de zoekwoord(en) die je hebt ingevoerd. Wanneer je bijvoorbeeld de zoekwoorden ‘skijas’ en ‘skihandschoenen’ invoert en bij periode kiest voor 4 jaar, zie je flinke pieken in de wintermaanden. Dit zijn typische zoekwoorden die in een bepaalde periode veel meer zoekvolume hebben dan in andere periodes. Met bol.com zoektrends kun je kortom ook heel goed seizoensinvloeden inzien.

Inzicht in gerelateerde zoekwoorden

Naast inzicht in de specifiek ingevoerde zoekwoorden, kun je ook inzien welke gerelateerde zoekwoorden populair zijn op bol.com en wat het zoekvolume van deze zoekwoorden zijn. In onderstaande afbeelding kun je zien dat er vaker gezocht wordt op skijas ‘dames’, dan skijas ‘heren’. Daarentegen wordt er vaker gezocht op ‘skihandschoenen heren’, dan ‘skihandschoenen dames’.

Wat kun je met de data van bol.com Zoektrends?

Leuk en aardig dat deze data nu beschikbaar is, maar wat kun je er nu concreet mee als verkooppartner van bol.com? Neem bijvoorbeeld bovenstaande afbeelding.

  • Je ziet dat ‘skijas meisjes’ een groter zoekvolume heeft, dan ‘skijas meisje’. Verkoop je als verkooppartner een meisjes skijas, dan is het raadzaam om in de producttitel ‘skijas meisjes’ te gebruiken om zo de vindbaarheid te vergroten. Kortom kun je door deze tool producttiteloptimalisatie uitvoeren.
  • Ben je een verkooppartner dat skiartikelen verkoopt, dan kun je waarnemen op welk ski-gerelateerd product de meeste zoekvolume zit. Voeg bijvoorbeeld ook skisokken en skimuts toe aan de analyse en bekijk daar het resultaat van. Welk product is simpelweg het meest interessants om op bol.com te verkopen?

Maar ook is deze tool handig om te raadplegen wanneer je bijvoorbeeld je assortiment op bol.com wilt uitbreiden en benieuwd bent of een product/productcategorie genoeg potentie heeft. Stel je bent actief in de woonbranche en je maakt de overweging om ook lampen te gaan verkopen. Naast Google Trends te raadplegen, kun je dus ook bol.com zoektrends raadplegen. Zoals hieronder te zien is, is waar te nemen dat deze productcategorie genoeg potentie heeft (vaak gezocht wordt op bol.com). Zo kun je ook zien dat er een groot zoekvolume zit op ‘lampen staand’ en ‘lampen hang’. Om diepere informatie omtrent de zoekvolume van deze twee zoekwoorden te krijgen, kun je weer ‘lampen staand’ en ‘lampen hang’ invoeren als zoekopdracht in bol.com zoektrends.

Daarnaast kun je dankzij de trendlijn die je ziet in de grafiek ook in één oogopslag zien of een zoekwoord in populariteit stijgend of juist dalend is.

Bol.com zoektrends raadplegen, is tot slot ook handig voor je eigen webshop en de vindbaarheid daarvan. Stel dat er op bol.com (en Google) een groot zoekvolume zit op het woord ‘make-up spiegel’. Wanneer je een webshop hebt in de beauty sector, is het interessant om bijvoorbeeld hier ook content over te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan ”De top 5 beste make-up spiegels”. Dit verhoogt de vindbaarheid van je webshop.

Kortom: de bol.com zoektrends tool helpt erbij om als verkoper gerichter aanwezig te zijn tijdens de klantreis van bol.com bezoekers (maar ook Google bezoekers). Let wel op dat de zoektrend tool van bol.com momenteel een bèta-versie is. Dit houdt in dat het nog (deels) in ontwikkeling is.

Wat zijn jouw ervaringen met bol.com Zoektrends?

Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter