Skip links

Aantal retouren via bol.com verlagen? Zo doe je dat!

Retouren: je komt er haast niet onderuit als verkooppartner van bol.com

Het retourbeleid van een platform, zoals bol.com is vaak één van de twijfelfactoren van externe verkopers om te starten met verkopen via een platform. Ook niet vreemd, want een platform, zoals bol.com, heeft vaak een eigen versoepeld retourbeleid waar je je als verkooppartner aan dient te houden.
Klanten van bol.com hebben een zichttermijn van 30 dagen. Binnen 30 dagen mogen zij kosteloos een product retourneren en dit moet jij als verkooppartner aanvaarden.

Het komt regelmatig voor: verkooppartners die een hoger retourpercentage ervaren op bol.com dan op een eigen webshop. Wat kun je als verkooppartner doen om de retouren bol.com te verlagen? Hieronder lees je 5 tips om het retourpercentage op bol.com te verlagen.

Tip 1. Creëer beleving voor de potentiele klant

Een van de redenen waarom retouren vaak voorkomen, is dat het product niet aan de verwachtingen van de klant voldoet. Een klant krijgt een product dat anders uitvalt, uitziet, et cetera dan in eerste instantie te zien is op de productafbeeldingen. Als verkooppartner aandacht besteden aan productafbeeldingen is daarom enorm belangrijk. Hoe specifieker de potentiele klant een product kan zien en/of beleven, des te beter het product aan de verwachtingen gaat voldoen. Verkoop je bijvoorbeeld een bepaald sieraad, gebruikt dan sierafbeeldingen waar te zien is dat iemand het sieraad draagt. Bekijk altijd de retourredenen van je klanten. Leer hiervan en voeg productafbeeldingen toe of verander misleidende productafbeeldingen.

Tip 2. Analyseer je eigen productreviews, maar ook die van je concurrenten

In productreviews wordt veel waardevolle content gedeeld door klanten. Van zowel positieve als negatieve reviews kun je vaak leren als verkooppartner. Het hoeft niet direct te betekenen dat een negatieve review een klant is die een product heeft geretourneerd. Het is belangrijk om te kijken wat er wordt gezegd in een review en of dit een aanleiding kan zijn tot een retour. Geven klanten bijvoorbeeld als minpunt aan dat een product te groot is, maak dan voor de beeldvorming een afbeelding waarin goed te zien wat de grootte van het product is. Analyseer ook productreviews van je concurrenten om hiervan te leren. Wat zeggen klanten van de concurrenten over het product en hoe kun jij dit in je voordeel gebruiken?

Tip 3. Plaats een productvideo op de productpagina

Creëer verdere beleving voor de klant door middel van het plaatsen van een productvideo. Het is mogelijk om op je productpagina van bol.com een video te tonen (deze dient wel eerst goedgekeurd te worden door bol.com). Een productvideo kan de potentiële klant informeren, overtuigen, beïnvloeden en/of een beter beeld geven omtrent het product. Dit resulteert in minder retouren op basis van foute verwachtingen.

Tip 4. Wees specifiek in je productbeschrijving

Op een productpagina is de productbeschrijving erg belangrijk. Hiermee verlaag je ook de kans op retouren. Probeer de productomschrijving niet te algemeen te schrijven, maar zo concreet mogelijk details van een product te beschrijven. Wees concreet over bepaalde kenmerken van een product. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een mobiele airconditioner. Je kunt in je productbeschrijving beschrijven dat de mobiele airconditioner geluid produceert van bijvoorbeeld 70 decibel en zodra deze harder moet werken het geluidsniveau omhoog zal gaan tot 90 decibel. Hiermee voorkom je dat klanten willen retourneren met als reden dat zij de mobiele airconditioner te luid vinden. Om het geluidsniveau nog concreter te maken, is het ook mogelijk om nog concreter te zijn door vergelijksmateriaal te beschrijven. Geef bijvoorbeeld aan dat 70 decibel overeenkomt met het geluid van een stofzuiger. Hoe meer een potentiële klant van tevoren over het product weet, des te beter de potentiële klant een juiste beslissing kan maken. Hiermee verlaag je de retourkans op het platform.

Tip 5. Gebruik additionele informatie bij het product

Afhankelijk van het product is het raadzaam ook additionele informatie toe te voegen bij het product. Dit kan in de vorm van handleidingen zijn of op de productverpakking meer informatie te beschrijven over het gebruik van het product en dergelijke. Zorg ervoor dat de klant het product op de juiste wijze gebruikt en niet retourneert vanwege onjuiste wijze gebruikmaken van het product. De retourreden ‘’Het werkt niet’’, kan vaak ook zijn dat de klant simpelweg niet weet hoe het product werkt. Maak je gebruik van Logistiek via bol.com en komt er een retour terug met als reden dat het niet werkt, dan wordt het product direct bij onverkoopbare voorraad geplaatst. Dit wil je uiteraard ook voorkomen als verkooppartner, aangezien het product wel verkoopbaar is, maar enkel verkeerd door de klant is getest. Dit gaat gepaard met onnodige kosten voor jou als verkooppartner. Wees daarom zo specifiek mogelijk en reik de klant zoveel mogelijk handige informatie aan. Ook is het mogelijk om op de productverpakking te verwijzen naar een website waar meer informatie staat over het product.

Laat een reactie achter