Skip links

Bol.com start verkoop van merkkleding om te concurreren met Amazon

Bol.com, de grootste online retailer van Nederland en België, zet in op de verkoop van merkkleding om beter te kunnen concurreren met Amazon, meldt vandaag het Financieele Dagblad (FD).

Groei in kledingcategorie voor bol.com

Het is enkele jaren de vraag wat Amazon gaat doen in Nederland; wel of niet de Nederlandse markt betreden? Dit jaar werden de speculaties een feit; Amazon komt toch echt naar Nederland. En dat sneller dan in eerste instantie werd gedacht. De verwachtingen zijn dat Amazon in februari 2020 de Nederlandse markt dominanter betreedt. Heeft dit effect op andere retailers? Zeker! Heeft dit ook effect op de huidige grootste e-commerce speler van Nederland en België, bol.com? Absoluut! Zo ook te zien aan de stappen die bol.com onderneemt. Bol.com stort zich begin komend jaar vol op het verkopen van merkkleding. Het FD meldt dat bol.com bezig is met het benaderen van bekende modemerken om het Amerikaanse Amazon straks het hoofd te kunnen bieden.

Bol.com verkoopt momenteel al sportkleding en schoenen, maar geen dames- en herenmode. Nu wil bol.com fors uitbreiden en alles gaan verkopen. Kledingverkoop is onmisbaar voor een groot platform en daarom zet bol.com grote stappen net als ‘everything store’ Amazon.

Effecten in modeland

De druk op de markt voor modewebwinkels wordt hierdoor groter. Niet enkel kleine modewebwinkels zullen dit gaan voelen, maar ook grote modewebwinkels, zoals het Duitse Zalando of About You (webwinkeldochter van Otto Group). Het FD geeft aan dat retailexperts een hevige concurrentiestrijd verwachten, waaronder Wehkamp het meest te lijden zal hebben.

Impact op retouren

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit zegt: ‘De impact van Amazon zal groot zijn, dus bol.com moet wel meebewegen. Maar kleding is online heel groot, maar ook heel lastig’. Het retourpercentage van kleding is vooral in Nederland ontzettend groot. Ongeveer de helft van de pakketten die Nederlandse consumenten terugsturen bestaat uit kleding. Webwinkels vragen nog altijd niet of nauwelijks geld voor de verzending en verwerking van retouren. Wie voor de retouren opdraait, is dan ook een pijnpunt in de gesprekken die modemerken met bol.com voeren.

Wij horen graag jouw mening!

Hoe denk jij dat de concurrentiestrijd in de Nederlandse modemarkt zal verlopen?

Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter