Skip links

Wat is Singles Day?

Singles Day (Vrijgezellendag) is van oorsprong een Chinese feestdag. Van oorsprong is deze dag bedoeld om vrijgezellen in het zonnetje te zetten. Het is een (anti-Valentijns)dag waar in China al jaren grote aandacht aan besteed wordt, niet enkel door vrijgezellen, maar ook door retailers. De Chinese webgigant Alibaba staat bekend om het geven van megakortingen op Singles Day. Deze dag is in China helemaal hot. Dit is ook te zien aan de omzetcijfers. In 2017 gaven Chinese online shoppers ruim 22 miljard euro uit tijdens Singles Day. Alibaba verwacht dat dit jaar 100 miljoen meer Chinezen bestellingen zullen plaatsen dan vorig jaar.

Singles Day in Nederland

In Nederland staat Singles day in de kinderschoenen, maar deze koopjesdag wordt steeds populairder. De afgelopen jaren is Singles Day steeds meer een prominente rol gaan spelen voor retailers. Ook niet gek, want vorig jaar verdrievoudigde de omzet van retailers tijdens Singles Day. In feite heeft Singles Day in Nederland en andere landen vooral een commerciële insteek. Koopjes staan op deze dag centraal.

In Nederland wordt verwacht dat grote retailers, zoals bol.com en Mediamarkt zullen uitblinken op Singles Day en deze dag domineren bij een groot publiek. Ook andere retailers, zoals de Bijenkorf en Kruidvat doen recentelijk mee aan deze koopjesdag. In de toekomst verwachten we dat meerdere retailers deze dag zullen adopteren in hun strategie.

Wanneer is Singles Day?

Singles Day is altijd op 11 november. Zet deze dag in de agenda, zodat je ieder jaar ruim van tevoren bezig kan zijn met de voorbereidingen (inkoop van producten, contentcreatie, bedenken van campagnes, et cetera). Deze dag wordt altijd op 11-11 gehouden, omdat de 1 in China wordt gezien als het symbool voor alleen zijn.

Bol.com op Singles Day

6 november startte bol.com de campagne voor Singles Day op televisie, radio en internet. Bol.com verkondigde aan dat dit jaar onder het motto ‘ De beste deals voor jezelf’, de focus op toegankelijke, luxe producten ligt voor een lage prijs, voor iedereen. In 2017 introduceerde bol.com deze koopjesdag in Nederland en vorig jaar voor het eerst in België. Bol.com verkocht vorig jaar binnen 24 uur duizenden artikelen met een stijging van ruim 70% in Nederland en België ten opzichte van 2017. Door deze toenemende populariteit viert bol.com dit jaar 6 dagen lang Singles Day. Consumenten kunnen van 6 tot en met 11 november kortingen krijgen op vooral luxe artikelen. Bekijk als verkooppartner van bol.com in het dashboard van hallodata.nl hoeveel omzet en afzet je hebt tijdens deze dagen op bol.com, zodat je volgend jaar eerder en beter voorbereid kunt zijn tijdens deze dag. Wanneer je het aantal dagen van jouw inkoopproces invult in hallodata.nl, krijg je ook tijdig meldingen voor het inkopen van nieuwe producten.

Een dag alleen voor singles?

Een dag die oorspronkelijk bedoeld was voor vrijgezellen, heeft nu een andere insteek. In China is het zelfs zo dat het aantal huwelijken dat op deze dag wordt gevierd flink is toegenomen. Het is niet meer zozeer een dag voor singles, maar ook meer voor de individu die zich op deze dag lekker ongegeneerd verwend. Het is een dag geworden waar steeds meer consumenten naar uitkijken. Een dag waar je jezelf lekker kunt verwennen met een cadeautje.

Laat een reactie achter