Skip links

Waarom zijn productreviews op bol.com zo belangrijk?

Productreviews op bol.com bepalen voor een groot deel het (verkoop)succes van een product op bol.com. Zodra een product veel (positieve) reviews heeft, is de kans hoger op een verkoop dan bij een product met weinig reviews of een product met veel negatieve reviews. Reviews geven een (potentiele) koper een vorm van vertrouwen en een beter beeld voor het maken van een aankoopbeslissing van een product. Reviews zijn een typisch voorbeeld van psychologische sociale beïnvloeding. Deze manier van beïnvloeding, zorgt ervoor dat potentiele kopers laten hun aankoopbeslissing voor een groot deel laten afhangen van wat anderen van een product vinden of hierover zeggen.

Interpretatie van productreviews

Bezoekers van een productpagina op bol.com interpreteren reviews in de basis op twee manieren. Aan de hand van het gemiddelde cijfer (aantal sterren) en hoeveel mensen overwegend iets positiefs en/of negatiefs over het product hebben verteld. Daarnaast wordt er iets later in de customer journey gekeken wat mensen over een product vertellen. Ze gaan dan diepgaander reviews lezen, om zo de aankoopbeslissing definitief te maken (of niet). Hieronder valt ook het bekijken van gebruikersfoto’s en -video’s. Deze zijn ook zichtbaar binnen de productreviews op bol.com.

Een product met 5 productreviews verhoogt de koopintentie van de consument tot wel 4 maal

Potentiele kopers zoeken altijd een stukje erkenning of informatie om zo ‘zekerder’ te zijn van hun aankoop. Als een product geen of maar zeer weinig productreviews heeft, kan een potentiele koper deze erkenning en informatie niet altijd vinden, waardoor de aankoopbeslissing bemoeilijkt kan worden.

Een onderzoek van Spiegel Research Center (2017) toont aan dat een product met 5 productbeoordelingen de koopintentie van de consument tot wel 4 maal verhoogt. Ook is aangetoond dat des te meer kwalitatieve productbeoordelingen een product heeft, des te hoger de koopintentie is.

Productreviews dragen bij aan de vindbaarheid van een product

Als een product reviews heeft van koper/gebruikers, zal dit bijdragen aan de online vindbaarheid van een product. Kopers gebruiken vaak andere woorden dan de producttitel en -beschrijving, waardoor ook aan de hand van het woordgebruik van de kopers jouw product gevonden kan worden.

Productreviews geven waardevolle informatie

Meningen van gebruikers en klanten zorgen ervoor dat je als verkoper inzicht krijgt in de ervaringen van deze personen met jouw product. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe meer inzicht je hierin krijgt. Door ervaringen te analyseren, kun je vervolgens ook eventuele productverbeteringen herkennen, waardoor je jouw product kunt optimaliseren. Een andere manier waarbij reviews handig kunnen zijn, is het analyseren hoe gebruikers jouw product in de reviews noemen, welke voor- en nadelen zij benoemen en deze vervolgens als feedback gebruikt voor het optimaliseren van je productbeschrijvingen en/of productlisting op bol.com.

Productreviews op bol.com verzamelen

Het is mogelijk om via diverse methodes reviews te verzamelen voor jouw product op bol.com. Enkele van deze methodes zijn:

  • Het uitnodigen via een product insert
  • Een uitnodiging plaatsen op de productverpakking
  • Een klant waarmee je contact hebt gehad, uitnodigen om een review over het product achter te laten

Wil je meer inzicht in hoe belangrijk productreviews op bol.com zijn voor jouw als zakelijk verkoper? Of wens je concrete tips over hoe je reviews kunt verzamelen? Partner van bol.com, Business Doe Je, heeft hierover een uitgebreide reviewgids voor bol.com verkopers geschreven. Klik hier voor de reviewgids.

Hoe haal jij waarde uit jouw productreviews op bol.com?

Laat een reactie achter