Skip links

Verkoopbare voorraad versus Onverkoopbare voorraad op bol.com

Wanneer je gebruikmaakt van Logistiek via bol.com (Lvb) krijg je te maken met verkoopbare en onverkoopbare voorraad. Bij Lvb besteed je het logistieke proces uit aan bol.com. Dit houdt in dat wanneer de klant een product retourneert, bol.com ook het retourproces afhandelt.

30 dagen retourtermijn op bol.com

Klanten die bestellingen plaatsen op bol.com mogen kosteloos binnen 30 dagen producten retourneren. Het geretourneerde product wordt vervolgens in het bol.com magazijn beoordeeld en wordt er bepaald of het product verkoopbaar of onverkoopbaar is.

Verkoopbare producten

Onder verkoopbare producten vallen geretourneerde producten die nog ‘verkoopbaar’ zijn. Het product en de verpakking zijn in dit geval goed intact. Wanneer dit het geval is, dan wordt het product weer terug bij de verkoopbare voorraad geplaatst.

Onverkoopbare producten

Onder onverkoopbare producten vallen geretourneerde producten die niet meer verkoopbaar zijn. Het product en/of de verpakking is beschadigd. Wanneer dit het geval is, dan wordt het product niet meer teruggeplaatst bij de verkoopbare voorraad, maar apart gezet bij de onverkoopbare voorraad.

Onverkoopbare voorraad bol.com marketplace

Onverkoopbare voorraad vaak wel verkoopbaar

Een kanttekening bij het gebruikmaken van Lvb is dat je zelf geen grip hebt in het retourproces. Klanten geven bij het retourneren van een product aan wat de reden van retour is. Dit betekent: geeft de klant aan dat het product defect of incompleet is, dan wordt het product automatisch (zonder controle van bol.com) behandeld als onverkoopbare voorraad. Het kan dus zo maar zijn dat wanneer jij onverkoopbare voorraad terug laat sturen naar jezelf, in plaats van het te laten vernietigen door bol.com, de onverkoopbare voorraad zeker nog verkoopbaar is. Het advies is om, afhankelijk van de hoeveelheid onverkoopbare voorraad, onverkoopbare voorraad te retourneren naar jezelf. Let op: onverkoopbare voorraad mag je nooit zelf ophalen bij het bol.com magazijn.

Onverkoopbare voorraad in het bol.com verkoopaccount

Waar kun je in het verkoopaccount van bol.com zien wat de actuele stand van je onverkoopbare voorraad is?

  • Ga naar het kopje ‘Artikelen’ bovenaan in het menu.
  • Klik op het kopje ‘Mijn Lvb voorraad’.

Hier zie je de actuele voorraadstand van je Lvb-voorraad, maar ook het aantal onverkoopbare producten (per EAN-code).

Voorraad Onverkoopbaar bol.com

Onverkoopbare voorraad in hallodata.nl

Ook in het dashboard van hallodata.nl kun je eenvoudig je onverkoopbare voorraad inzien.

  • Klik bovenaan in het menu op ‘Voorraad’.
  • Bij ieder product (EAN-code) zie je de actuele onverkoopbare voorraadstand bij bol.com.

De kosten van onverkoopbare voorraad

Naast het feit dat het product geretourneerd wordt en er kortom retourkosten bij komen kijken, heb je bij onverkoopbare voorraad ook te maken met voorraadkosten. Per onverkoopbaar product (per stuk per EAN-code), rekent bol.com kosten. Het product ligt in het magazijn van bol.com en hiervoor dient betaald te worden. Wanneer je de onverkoopbare voorraad laat retourneren naar jezelf of laat vernietigen dan hoef je deze kosten (voor het magazijn) niet meer te betalen. Voor onverkoopbare voorraad die teruggehaald wordt of die wordt vernietigd door bol.com, dien je als verkooppartner ook een bedrag te betalen. 0,40 eurocent per product (exclusief btw). Verder komen er de volgende kosten bij (bron: bol.com, 2019):

Tarieven onverkoopbare voorraad bol.com

Laat een reactie achter