Skip links

Concurreert bol.com met zijn verkooppartners?

Naast alle verkooppartners die met elkaar concurreren, is er ook nog bol.com die vaak door verkooppartners als concurrent wordt beschouwd. Moet je als verkooppartner van bol.com bang zijn dat bol.com aan de hand van verzamelde verkopersdata en andere (klant)data straks winnende concurrent wordt op jouw producten? We duiken er hieronder dieper op in.

Hoe bol.com ooit begon met verkooppartners

Dat verkooppartners via bol.com kunnen verkopen, is ooit begonnen omdat dit een praktische stap was. Bol.com wilde het assortiment uitbreiden en dit ging het snelste en beste door gebruik te maken van andere verkopers. Want klanten die online kopen, verwachten een veel ruimer en breder assortiment dan klanten die een aankoop doen in een fysieke winkel. Als bol.com dit wilde waarmaken door zelf hun assortiment uit te breiden of producten te produceren, zouden ze nooit snel genoeg kunnen zijn. Daarnaast deed zich de kans voor om dit samen met andere ondernemers te doen. Dit groeide en groeide en zo ontstond een waar platform. Bol.com ging van hulp vragen aan ondernemers naar een platform waar ondernemer en klant met elkaar in contact kunnen komen.

Wint bol.com niet altijd van andere verkopers?

Bol.com positioneert zich tegenwoordig als één van de verkopers op bol.com. ‘’Als het zo doorgaat, wordt over twee jaar meer dan de helft van de omzet van bol.com gerealiseerd door partners. We willen zelf ook (maar een) winkel zijn binnen het platform, en dan niet winkel nummer 1, maar nummer 23.001 ’’, aldus Huub Vermeulen tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019. Het assortiment dat zij momenteel zelf aanbieden, blijven zij aanbieden omdat volgens bol.com dit deel van het assortiment nog niet genoeg of de voordeligste dekking heeft door verkooppartners. Daar waar het netwerk aan verkopers al een goede dekking en meest voordelige dekking bieden, hoeft bol.com er ook niet als verkoper te zijn. Als er een product is dat zowel verkooppartners aanbieden als bol.com, vindt bol.com het belangrijk dat er een gezonde competities is. Bol.com zal ook niet op de markt komen als ze zien dat het netwerk aan verkooppartners al een goede dekking heeft in producten die worden aangeboden. De beste verkooppositie voor een product wordt bepaald aan de hand van de wensen van de klant en de prestaties van een verkoper. Deze worden onder andere bepaald aan de hand van algoritmes en verkoopdata.

Echt een win-winsituatie? 

Bol.com wil vaak een minimale percentage van 15% op de door jouw behaalde omzet via bol.com, maar zij bieden zelf ook vergelijkbare producten aan en kunnen alle verkoop- en klantdata inzien. Jij als verkooppartner hebt hier niet tot nauwelijks inzicht in. Hoe voordelig is het verkopen op bol.com dan? Is het niet alleen voordelig voor bol.com? Bol.com zegt dat het percentage dat zij van jou vragen een vergoeding is voor al het (extra) verkeer dat ze naar jouw productpagina’s leiden. Immers, verkeer naar productpagina’s genereren kost geld. Daarbij biedt bol.com de verkoper nog andere garanties en hulpmiddelen die de verkopen bevorderen. Zo is de betaling bijvoorbeeld altijd goed geregeld, profiteer je van het groot bereik van bol.com en de naamsbekendheid van bol.com. Daarentegen krijgt bol.com een zo volledig mogelijk assortiment. Je kunt wel stellen dat het gaat om een win-winsituatie. Bol.com wordt dominanter, maar een verkooppartner behaalt via bol.com bepaalde (bedrijfs)doelen.

Gaat bol.com zelf mijn koplopers verkopen?

Een groot deel van de omzet van bol.com wordt gerealiseerd door partners. Bol.com wil ernaartoe werken om een netwerkmodel te hanteren en daarbij de positie van de grootste e-commerce retailer van Nederland en België te blijven behouden. Om deze doelen te behalen, hebben ze kortom hun partners hard nodig. Dit geeft ons het idee dat bol.com niet bezig is met het spotten van de koplopers van hun partners om deze vervolgens zelf te gaan verkopen. Als ze dit wel zouden doen, jagen ze hun partners net weg. De partners zorgen er net voor dat bol.com zijn doelen kan (blijven) behalen. Bol.com probeert steeds meer juist de verkooppartners de white spots in hun assortiment te laten vervullen.

Wil je meer horen over hoe Huub Vermeulen, directeur van bol.com, hierover denkt? Bekijk dan dit interview met Huub Vermeulen.

Laat een reactie achter