Skip links

Black Friday in retaillandschap anno 2019

Black Friday, in Europa hoor je steeds vaker deze van origine Amerikaanse koopjesdag. Black Friday neemt een serieuze plek in de marketingstrategie van vele bedrijven. Dat zal niemand zijn ontgaan. Retailers stunten met kortingen en starten deze kortingen al een week voor Black Friday.

De Nederlandse consument tijdens Black Friday

Het is niet vreemd dat retailers steeds vaker meedoen aan deze koopjesdag. Black Friday wordt populairder bij de Nederlandse consument. Onderzoeksbureau Markteffect hield onlangs een onderzoek onder 1.005 Nederlandse consumenten. Opvallende resultaten zijn:

  • 57% van de Nederlandse consumenten, die bekend zijn met Black Friday, stellen hun aankopen uit met het oog op Black Friday. 40% overweegt dit en 17% is hier zeker van.
  • Gemiddeld verwacht met 197 euro uit te geven op Black Friday.
  • Populaire productcategorieën zijn ‘mode, schoenen & sieraden’ (36%) en ‘computers & elektronica’ (24%).
  • 1 op de 5 van de Nederlandse consumenten gaat tijdens Black Friday op zoek naar cadeaus voor de feestdagen.

Te mooi om waar te zijn?

Er is ook kritiek op de Black Friday aanbiedingen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er ook retailers zijn die neppe aanbiedingen tonen. In 2018 gingen 26 van de 40 webwinkels dat de Consumentenbond onderzocht de fout in. Dit jaar gaat het om 39 van de 100 webwinkels. Deze webwinkels boden minimaal 5 nepaanbiedingen aan. Misleidende aanbiedingen zijn verboden volgens de Wet oneerlijke handelspraktijken. De Consumentenbond waakt hier streng op en deelt de uitkomsten van het onderzoek ook met de Autoriteit Consument & Markt (bron: RTLZ, 2019).

Kieskeurig.nl hield ook een onderzoek onder 5.200 Nederlandse consument en wat blijkt de meningen zijn verdeeld omtrent Black Friday. 57% omarmt de koopjes met als reden dat zij goede ervaringen hebben met het fenomeen. Daarentegen associeert 43% van de consumenten Black Friday met een misleidend koopfestijn.

De kunst is daarom om als retailer, die meedoet met Black Friday, deze onzekerheid weg te nemen over prijsmisleiding door transparant te communiceren over prijzen.

Van grote retailers tot kleine retailers

Om ons heen zien we zowel grote retailers als kleine retailers uitpakken voor Black Friday. Grote retailers, zoals bol.com, Coolblue en Mediamarkt pakken het groots uit. Zo heeft bol.com 8 dagen lang kortingen voor Black Friday (iedere dag in een andere categorie), maar ook bij Coolblue en Mediamarkt is de webshop helemaal klaargestoomd voor Black Friday.

Black Friday bol.com

Black Friday Coolblue

De prijsconcurrentie zit er dus goed in bij retailers. Zo ook te zien bij beauty retailers ICI PARIS XL en Douglas.

Black Friday ICI PARIS XL

Black Friday Douglas

Waar Black Friday een winstgevende dag is voor de grote retailers, is het ook goed om er bewust van te zijn dat dit vaak ook een negatief effect heeft op kleine retailers. Stunten met kortingen gaat ten koste van marges. Kleine retailers zijn, in tegendeel tot grote retailers, vaak niet in staat om deze marges in te leveren. Toch doen vele kleine retailers mee aan Black Friday. Wellicht noodgedwongen, want wanneer een kleine retailer dezelfde merken of producten verkoopt als de grote retailer, is vaak de enige optie meedoen met het geven van kortingen. De consument zal hoogstwaarschijnlijk niet kiezen voor de duurdere optie.

Er zijn ook grote retailers die bewust ervoor kiezen om niet mee te doen aan dit koopfestijn. Zo geeft Commercieel Manager Wouter Mans van Decathlon Nederland aan: ‘’Black Friday past gewoon niet in onze bedrijfsfilosofie. We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te rekenen.”

Tips voor een geslaagde Black Friday

Kies je als retailer ervoor om mee te doen met Black Friday, wees hier dan op voorbereid. Enkele tips hiervoor zijn:

Tip 1: Communiceer je verzendvoorwaarden

Een snelle levering zorgt voor een hogere conversie. Consumenten verwachten steeds vaker een snelle levering. Het is van belang om na te denken over welke levervoorwaardes jij als retailer kan bieden tijdens de drukke periode rondom Black Friday. Houd er rekening mee dat er ook vertragingen kunnen zijn bij koeriersdiensten en een pakketje langer onderweg kan zijn. Het is van belang om eerlijkheid te communiceren omtrent verzendvoorwaarden. Ook wanneer je een verkooppartner op een marketplace, zoals bol.com bent, is het belangrijk om je leverbelofte aan te passen (indien je zelf de logistiek verzorgt). Kun je een verzendtijd niet waarmaken, communiceer dit altijd tijdig naar de klant toe.

Tip 2: Raadpleeg beschikbare data

Beslissingen kunnen het beste gemaakt worden aan de hand van data. Dit geldt ook voor Black Friday. Heb je vorig jaar ook meegedaan met Black Friday? Bekijk dan wat het effect is geweest tijdens deze periode. Welke kanalen heb je toen ingezet en wat was het effect? Welke marketingactiviteiten heb je ingezet en wat was het effect? Gebruik deze kennis om dit jaar de feestperiode voorbereid te starten. Ook wanneer je dit jaar voor het eerst Black Friday inzet, is het raadzaam om data te verzamelen en te analyseren. Verkoop je bijvoorbeeld op bol.com en heb je een marketingstunt uitgevoerd, bekijk dan hoeveel verkopen je eruit hebt gehaald. Dit is natuurlijk ook belangrijk voor je voorraadmanagement. Zo weet je wanneer en hoeveel je volgend jaar dient in te kopen tijdens deze periode. Het dashboard van hallodata.nl helpt je bij deze data-analyse. Leer kortom van alle data-punten die je verzamelt (ook vanuit je eigen e-commerceplatform of retailkassasysteem) om zo nog beter voorbereid de feestperiode in te gaan.

Tip 3: Geef geen korting om maar korting te geven

Bereken van tevoren wat een korting betekent op een product en de liquide middelen van jouw bedrijf. Bedenk ook welke doelgroep je wilt aanspreken. Wanneer je stunt met megakortingen is er de kans dat je enkel koopjesjagers aanspreekt, waarmee je een kortetermijnrelatie hebt. Een langetermijnrelatie opbouwen met een klant is waardevoller. Bedenk daarom of een megakorting wel zo geschikt is voor jouw ideale klant. Wellicht kun je klanten een lagere korting bieden, maar ze ook op een andere wijze blij maken. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van bijzondere geschenkverpakking, een gratis extraatje (e-book, sample, et cetera), een persoonlijke notitie, een kortingscode voor een volgende bestelling, et cetera.

De geschiedenis van Black Friday

Over het ontstaan van Black Friday bestaan meerdere theorieën. De ene theorie hangt nauw samen met Thanksgiving en de andere met een financiële crisis.

De oudste benaming van Black Friday komt uit 1869, maar hierbij werd absoluut niet over een Black Friday gesproken zoals wij hem nu kennen. Ze spraken toen over vrijdag 24 september oftewel een grote financiële crisis. Er waren twee Wall Street zakenmannen die het idee hadden om zoveel mogelijk goud In de Verenigde Staten op te kopen. Zo wilde zij zorgen dat het goud meer waard werd. Helaas mislukte het plan en in plaats van een grote winst te behalen, ontstond er een crisis.

In 1924 is de Amerikaanse warenhuis Macy’s begonnen met hun parade in New York City die op de dag van vandaag nog steeds ieder jaar is te bewonderen met Thanksgiving. Ze gaven deze parade om te vieren dat zij zo succesvol waren en bleven groeien. De parade trok veel mensen naar de stad en booste dan ook het winkelend verkeer voor de dag erna. De ondernemers onderling hadden ook de afspraak dat zij zouden wachten tot de dag na Thanksgiving en dus ook de parade voor ze echt begonnen met adverteren en kortingen voor de feestdag.

In 1950 begonnen veel Amerikaanse medewerkers zich de dag na Thanksgiving ziek te melden. Want op vrijdag waren de winkels gewoon open en als je je ziekmeldde op deze dag kon je alvast een voorsprong maken op je kerstinkopen. Deze dag had een negatief effect op werkgevers, waardoor later besloten werd om deze dag als een extra vrije dag te beschouwen.

In 1966 liep het dan echt storm. De term Black Friday werd voor het eerst gebruikt in de krant. In Philadelphia was het verkeer zo druk dat de straten zwart stonden van de auto’s. Ook werd er ontzettend veel gestolen in de winkels, omdat het zo druk was. De politie gebruikte de term black Friday en deze werd later op gepikt door de geprinte media. Helaas had Black Friday een hele negatieve belading. Winkeliers hebben nog geprobeerd deze om te dopen tot Big Friday, maar dat was tevergeefs. Of dit ook de reden is dat Black Friday vandaag de dag Black Friday heet, is nog maar de vraag…

In 1981 werd er weer gesproken over de term Black Friday, maar dit keer weer vanuit een andere context. Er werd nu gesproken dat de vrijdag na Thanksgiving de eerste dag in het jaar zou zijn dat de rode cijfers in zwarte cijfers werden omgezet. Want in de Verenigde staten stonden rode cijfers voor verliezen in de boekhouding en zwarte cijfer stonden voor winst.

Omtrent de geschiedenis van Black Friday kan nog gediscussieerd worden, maar hoe dan ook; vandaag de dag is Black Friday een officiële vrije dag in veel staten in de Verenigde Staten en stunten retailers met hun prijzen. Ondanks dat we in Nederland geen Thanksgiving vieren of een vrije dag hebben met Black Friday, is Black Friday sinds 2015 toch een begrip geworden voor zowel retailers als consumenten.

 

 

Wij horen graag jouw mening!

Wat zijn jouw ervaringen met en tips omtrent Black Friday?

Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie achter