Skip links

Als verkooppartner producten aanleveren bij het bol.com warehouse

Bol.com warehouse: het aanleverstappenplan

Wanneer je kiest voor de logistieke ontzorging door bol.com, maak je gebruik van Logistiek via bol.com (Lvb). Je stuurt je eigen producten (die je verkoopt via bol.com) op naar het warehouse van bol.com, zodat de logistieke afhandeling bij een bestelling door bol.com wordt uitgevoerd.

Bol.com stelt bepaalde aanlevereisen aan verkooppartners wanneer deze partners producten opsturen naar het warehouse van bol.com. Hoe ziet dit proces eruit? Hieronder een stappenplan en belangrijke informatie omtrent aanleverspecificaties voor naar het bol.com warehouse.

1. Meld je eerst aan voor Logistiek via bol.com

Wil je producten kunnen opsturen naar het bol.com warehouse, dan dien je eerst je aan te melden voor Lvb bij bol.com. Vervolgens moet bol.com je Lvb-aanvraag goedkeuren. Meld je je niet eerst aan voor Lvb, dan is het op geen enkele wijze mogelijk om producten te versturen naar het bol.com warehouse. Je kunt je als verkooppartner aanmelden voor Lvb via het Partnerplatform van bol.com (klik hier).

Let op: het kan voorkomen dat bol.com in drukke periodes geen nieuwe Lvb-aanmeldingen aanneemt. Controleer altijd op het Partnerplatform of dit mogelijk is.

Wanneer je aanmelding goedgekeurd wordt door bol.com krijg je in het verkoopaccount een extra sectie ‘Logistiek via bol.com’ te zien onder het menu ‘Artikelen’.

2. Artikelen geschikt voor het bol.com warehouse?

Om gebruik te maken van Logistiek via bol.com, dien je enkel producten op te sturen die door bol.com als ‘geschikt assortiment’ wordt bestempeld. Producten worden als ‘geschikt’ bestempeld als zij:

  • Nieuw zijn
  • Geen gevaarlijke stoffen bevatten
  • Maximaal 10 kilogram wegen
  • Maximaal de volgende afmetingen hebben: 75 cm x 55 cm x 45 cm
  • Nog minimaal 100 dagen houdbaar zijn na verkoopdatum op bol.com (indien dit van toepassen is dan dient dit duidelijk aan de buitenzijde van de verpakking van het product zichtbaar te zijn)

Bij twijfel of een product geschikt is voor het bol.com warehouse, adviseren we je om contact op te nemen met het Partnerservice van bol.com.

3. Nieuwe Lvb-zending aanmaken in het verkoopaccount

Wanneer je er zeker van bent dat jouw producten verstuurd mogen worden naar het bol.com warehouse, dan is de volgende stap het voormelden van je Lvb-zending in je eigen verkoopaccount. Klik in het menu in het verkoopaccount op ‘Artikelen’ en klik op ‘Nieuwe Lvb-zending’ aanmaken.

Vervolgens krijg je een melding waar je een paklijstreferentie dient aan te maken waaraan je jouw Lvb-zending herkent.

De volgende stap is het kiezen van de leveringswijze naar het bol.com warehouse. Geef aan welke vervoerder je kiest voor je verzending en wanneer je verwacht dat de producten aankomen bij het bol.com warehouse. Een Lvb-zending dien je altijd minimaal 48 uur van tevoren voor te melden.

4. BSKU-label in plaats van een EAN

Wanneer je producten verstuurt naar het bol.com warehouse dienen alle producten afzonderlijk worden voorzien van een bSKU-label. Dit is een label dat staat voor één uniek product en één unieke verkoper van bol.com. Houd er rekening mee dat een bSKU-label over een EAN-code geplakt dient te worden (wanneer je zelf de producten labelt). Alle andere codes op een producten dienen ook afgeplakt te worden. Doe dit zorgvuldig, want anders kunnen jouw producten niet worden opgeslagen door het bol.com warehouse. Zorg er ook voor dat de bSKU-label goed leesbaar is.

Een bSKU-label kun je als verkooppartner zelf uitprinten en op je producten voorzien, maar je kan dit ook door bol.com laten doen voor een meerprijs van 0,18 eurocent per product.

Kies in het verkoopaccount bij het aanmelden van de Lvb-zending welke van de twee opties je kiest.

5. En weer door met het voormelden van je Lvb-zending

Op de ‘Nieuwe Lvb-zending aanmaken’-pagina dien je vervolgens ook aan te geven welke producten je gaat versturen naar het bol.com warehouse. Zoek op artikelnaam, EAN of interne referentie naar jouw producten en voeg deze toe. Vervolgens dien je aan te geven hoeveel stuks je van het product verstuurt naar het bol.com warehouse. Het is ook mogelijk om EAN’s via Excel te importeren.

Vervolgens kun je bij ‘Productlabels’ de bSKU-labels downloaden om op je producten te plakken. Ook dien je de paklijst te downloaden en uit te printen en deze toe te voegen aan de zending. Wanneer je onderaan de pagina de Gebruikersvoorwaarden van Lvb hebt gelezen en op de knop ‘Meld nu voor’ klikt, kun je ook het verzendlabel downloaden. Het verzendlabel dien je aan beide zijkanten van een collo en/of pallet te plakken.

6. De verpakking van je producten

Bied je breekbare producten (bijvoorbeeld servies) aan en ga je dit opsturen naar het bol.com warehouse, dan dien je beschermend verpakkingsmateriaal te gebruiken. De inhoud van jouw pakket dient beschermd te zijn tegen stoten, schokken, vuil, stof en vocht. Hiervoor kun je opvulmateriaal gebruiken. Voor breekbare producten telt bol.com een toeslag van 35 eurocent per product.

Ook wanneer je scherpe voorwerpen verpakt, dien je deze goed te verpakken. Scherpe randen of punten mogen niet (gaan) uitsteken tijdens het logistieke proces. Bij lichamelijk letsel, door het niet naleven van deze voorschriften, ben jij aansprakelijk.

Verkoop je bundelpakketen, multipacks of -sets, dan dien je deze samen te verpakken in een omverpakking en te voorzien van één bSKU-code. Op de verpakking van multipacks of -sets dien je een sticker te plakken met bijvoorbeeld ‘multipack’, ‘set van 10’ of ‘family pack’.

Het is verder niet toegestaan om een omdoos te voorzien van een bSKU-code. Met andere woorden: wanneer je bijvoorbeeld 6 mokken hebt die per stuk verpakt zitten in een omdoos, dien je deze per verpakking te voorzien van een bSKU-code. Wanneer je ze vervolgens in een grotere doos verpakt (omdoos) om ze gezamenlijk te versturen, dan mag deze doos niet voorzien zijn van een bSKU-code.

7. Gewicht en afmetingen van een colli

Wanneer producten voorzien zijn van bSKU-labels en de verpakking volgens de aanleverspecificaties is uitgevoerd, is de volgende stap het verzenden van de producten naar het bol.com warehouse. Afhankelijk van hoe groot en zwaar de zending is, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van: Europallets, rolcontainers of losse colli’s.

Een colli (een losse doos) mag niet zwaarder zijn dan 15 kilogram en geen groter volume hebben dan 1 kubieke meter. Verstuur je een colli die zwaarder is dan 15 kilogram of een groter volume heeft dan 1 kubieke meter, dan wordt deze door bol.com teruggestuurd. De kosten zijn voor jou. Wanneer je colli’s hebt die zwaarder zijn dan 15 kilogram of een groter volume hebben dan 1 kubieke meter, dan dien je deze op een pallet aan te leveren. Of je kies ervoor om het te verspreiden over meerdere colli’s. Dit houdt in dat de verzendkosten hoger zijn. Let op dat je niet meer dan 9 losse colli’s mag versturen. Heb je 10 of meer colli’s dan dien je deze op een pallet aan te leveren. Er geldt ook een maximale toegestane hoogte voor pallets van 1,80 meter.

 

Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd dan zijn jouw producten/ is jouw zending klaar om opgestuurd te worden. Wanneer de zending eenmaal is aangekomen in het bol.com warehouse, dan zal bol.com enkele dagen (veelal 3 werkdagen) nodig hebben om de zending te verwerken (rondom feestdagen langer). In het verkoopaccount zie je vaker dat de voorraad stapsgewijs stijgt. Dit heeft even tijd nodig.

Laat een reactie achter