Skip links

Algoritmes op bol.com: hoe werken ze?

Algoritmes bestaan al heel wat jaren en zijn overal te vinden. Van je tijdlijn op Facebook tot de boekingswebsites voor je vakantie. Ze vormen een web aan informatie over jou en andere mensen die een soortgelijk zoekgedrag vertonen. Maar… hoe zet bol.com algoritmes in?

Wat is een algoritme? 

Met een algoritme kun je in principe vooraf bepalen wat er zou gebeuren in een bepaalde situatie. Dit maakt dat een zelfrijdende auto op tijd remt. Algoritmes zijn een lange reeks aan wiskundige formules die het vermogen hebben zich aan te passen. De Perzische wiskundige Al-Chwarizmi bedacht het algoritme al in de negende eeuw na Christus. Nu worden algoritmes niet alleen gebruikt om een slimme wiskundige reeks te maken. Algoritmes maken nu ons dagelijks leven makkelijker. Denk aan onder andere de zoekresultaten in Google die steeds relevanter voor jou worden. Algortimes zijn dus in feite kleine ‘informatiebubbels’ die jouw (zoek)voorkeuren onthouden en hierop de informatie die ze laten zien aanpassen naar die voorkeuren.

Algoritmes en bol.com?

Maar hoe pakt bol.com dat dan aan? Het aanbieden van een extra set veters bij veterschoenen is namelijk nog voor de hand liggend. Maar hoe bepaalt bol.com welke aanbevelingen nu het beste bij de wensen van de klant passen? Het algoritme van bol.com kan analyseren waar de klant interesse in heeft door te ‘zien’ waar een klant op klikt of tijdens het scrollen even blijft staan. Het huidige zoekgedrag is daarbij belangrijker dan de vorige aankopen van een klant. Op deze manier stelt het algoritme aanbevelingen samen, zoals ‘Andere bekeken ook’ en ‘Vaak samen gekocht’. Deze aanbevelingen vindt de klant terug in zijn e-mail of op de pagina’s van bol.com. Levert een aanbeveling geen resultaat op? Dan verdwijnt het product weer snel naar de achtergrond. We zien algoritmes ook hun werk doen vanuit andere posities op bol.com. Neem als voorbeeld de winkelwagen op bol.com. Een onderzoek van Baymard Institute (2019) toont aan dat het verlatingspercentage van een winkelwagen in webshops 69,57% is (bewezen uit 41 studies). Hier spelen de winkelwagenalgoritmes van bol.com slim op in door verlaten winkelwagen e-mails te versturen naar klanten die de winkelwagen hebben verlaten (zie onderstaande afbeelding).

Aanbevolen artikelen en algoritmes

Met je zoekopdracht op bol.com zie je vaak ook artikelen aanbevolen door bol.com of gesponseerde producten van andere verkooppartners die deze plaats op bol.com kopen. Tonen de algoritmes dan niet altijd deze producten omdat deze uiteindelijk voor bol.com het meeste opleveren? Nee, de concurrentie is hoog op bol.com en als zij hier alleen gesponsorde producten zouden laten zien, haken consumenten snel af, want dit is niet wat ze zoeken of aansluit bij hun interesses.

Algoritmes bij het winnen van het koopblok

Om eerlijk te zijn, zullen we als externen nooit de ins and outs van de algoritmes van bol.com kunnen ontmaskeren. We kunnen door te testen en analyseren wel leren begrijpen hoe de algoritmes werken. Als verkooppartner van bol.com is het interessant om te begrijpen hoe de algoritmes omtrent het winnen van het koopblok werken. Hiervoor spelen de servicenormen een belangrijke rol. De algoritmes van bol.com analyseren hoe goed jij als verkooppartner voldoet aan de servicenormen van bol.com. Heb jij bijvoorbeeld een hoge beoordelingscijfer, dan zien de algoritmes van bol.com dit als positief om je een hogere ranking (in het koopblok en/of zoekpagina) te geven. De algoritmes analyseren de servicenormen, maar ook bijvoorbeeld de afzet van een product en beoordelen dan welke positie je krijgt als product. Daarom is het interessant voor verkooppartners om aandacht te besteden aan onder andere de servicenormen van bol.com.

Laat een reactie achter